Cechy i właściwości opon

Polskie samochody mają kilka rodzajów opon na swoim wyposażeniu. W sprzedaży są opony zimowe i letnie, są też terenowe do specjalnych samochodów wojskowych. Opony powinni zmieniać kierowcy dwa razy do roku, na wiosnę i późną jesienią. Rodzaje opon zależą od rzeźby bieżnika, jaką na sobie mają. Opony w akcjiOpony letnie inaczej zwane drogowymi mają rzeźbę bieżnika, która zapewnia dobrą przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni. Opony zimowe mają również specjalną rzeźbę bieżnika, która sprzyja w dobrym prowadzeniu samochodu w warunkach zimowych. Bieżnik jest ponacinany bardzo wieloma lamelkami, co daje dobrą przyczepność na mokrej i śliskiej nawierzchni. Zastosowana odpowiednia mieszanka gumowa zachowuje odpowiednią miękkość przy niskich temperaturach otoczenia. W lecie jednak staje się zbyt miękka, co powoduje jej gwałtowne zużycie. Dlatego należy na wiosnę opony zimowe zmieniać na letnie. Termin żywotności opon drogowych jest przewidywany na okres 5 lat, lecz opon zimowych tylko do 3 lat. Wynika to z tego, że z biegiem czasu w niskich temperaturach zachodzi zjawisko zeszklenia opony. Zatem mamy do czynienia z utratą własności opony. Trzeba pamiętać o tym kupując używane opony zimowe. Opony terenowe charakteryzują się tym, że mają duże klocki bieżnika, głębokie i szerokie rowki zapewniające uzyskanie tzw. połączenia kształtowo- siłowego, czyli przeniesienia dużych momentów napędowych w trudnych warunkach terenowych. Opony terenowe mają dużą grubość bieżnika na bokach i barku opony, co powoduje większą odporność na przebicie. Mamy jeszcze opony błotno- śniegowe. Te opony nie są tożsame z oponami zimowymi. Spełniają swoje zadanie na mokrej nawierzchni, zaśnieżonej czy zabłoconej, ale nie na nawierzchni oblodzonej.

http://katalizatory-podkarpackie.pl/tarnobrzeg.html www.lubuskiranking.pl